Hej

Velkommen til vores blog, hvor vi fortæller om vores oplevelser i bestræbelserne på at etablere en anderledes tilværelse under varmere himmelstrøg i Den Dominikanske Republik.

Mountains…o´…Mountains (roadtrip del 1)

Efter en god uge rundt på Samana, var næste stop 10 dage i Cibao Valley - bjerglandet midt på øen. Første stop Jarabacoa og omegn og derefter videre til Constanza.

Vi havde ret høje forventninger til Jarabacoa, da vi havde hørt fra flere at det var noget af det smukkeste på øen med grønne bjerge og kølige temperaturer. Jarabacoa er også et område hvor flere af de velhavende dominikanere fra Santo Domingo og Santiago søger tilflugt fra varmen og har deres sommerhuse.

For at balancere budget og oplevelser, havde vi booket fire dage på et familieværelse i et luksus-hostel til at starte med og så fire dage i en stor villa. Det var et fint værelse og hostel vi ankom til, men der var mod forventning næsten intet ude miljø og ingen udsigt. Da næste morgen gik med at tysse på ungerne fra kl. 6 og et par timer, fordi alle værelser stødte op til stuen, besluttede vi at Hostel ikke var noget for os, så vi røg videre på ”byens bedste”, men noget slidte, hotel ved floden.

De havde ikke så meget plads første aften, så der fik vi et lidt kedeligt værelse, men de efterfølgende to nætter fik Junior Suiten ud til floden. Der var pool på hotellet, men vi var jo godt vant, og det hele virkede lidt old og slidt, så den var vi ikke så imponerede. Den lidt skæve start og de høje forventninger, betød at vi generelt ikke var så imponerede af Jarabacao, som vi havde forventet.

Efter de første fire dage og nogle rigtig gode dagsture til smukke vandfald, tog vi videre til en Airbnb villa, som lå i et lukket område kaldet ”Mountain Village of Jarabacoa”. Som det er tilfældet for mange villa’er, var der gartner/vicevært der boede på grunden og husholderske, der kom flere timer hver dag(!). Huset var flot og stort og med lille infinity jacuzzi/pool med bjergene i horisonten, men lå i et lidt kedeligt område. Vi fik vandret et par ture i området og nød næsten at være os selv efter to uger på hoteller.

Fra Jarabacoa skulle vi endnu højere op (omkring 1600m) til byen Constanza, som er leverandør af 90% af alle grøntsager på Den Dominikanske Republik. Constanza var flotte marker dyrket med salat i alle varianter, gulerødder, agurker og alt andet sjovt. Her var alle bønder og arbejdede hårdt fra morgen til aften i solhede timer. Et super smukt område, hvor vi havde lejet en ”Mountain Cabin” i 3 nætter. Hytten lå så gemt i bjergene, at udlejer havde arrangeret at vi skulle mødes med en lokal i en lille landsby, der skulle guidede os op på bjerget. Vi gloede dog lidt da han hoppede ind til ungerne på det overpakkede bagsæde.

Vi var advaret af udlejer, at det krævede en 4x4 jeep at komme til hytten og det havde han ret i. Crazy stejl vej med gigant huller efter store regnskyl. Ungerne synes det var skide skægt og Thomas og jeg kiggede dog lige lidt med store øjne på hinanden jo højere og mere stejlt den gamle dominikanermand, uden tænder, sagde vi skulle køre. Men vupti, så lå der vores cabin på 40kvm med den vildeste udsigt og total øde fornemmelse på en bjergside.

Sjovt at opleve, og egentlig ret hyggeligt at være isoleret og kun underholdt af spil og opdagelsesture i bjerget. Thomas og ungerne elskede stilheden og roen der var. Jeg var lidt mere bjerg kuk-kuk, og lider ret slemt af højdeskræk, så det var lidt sværere for mig at finde ro ved hytten.

Det var fascinerende at opleve en anden og helt anderlede del af landet, men efter 10 dage som bjerggeder var vi alle klar til at komme ned til kysten igen og se hvad det Sydvestlige hjørne og den mindst turistede del af DR havde at byde på.

Tilbage til kysten (roadtrip del 2)