Hej

Velkommen til vores blog, hvor vi fortæller om vores oplevelser i bestræbelserne på at etablere en anderledes tilværelse under varmere himmelstrøg i Den Dominikanske Republik.

Tilbage til kysten (roadtrip del 2)

Vi har aldrig været på bilferie som familie, og vi har aldrig set skærm i bilen, så det har altid været lidt svært at underholde ungerne de sidste 30 min i bilen, når vi kører til sommerhuset i Kerteminde.

Så det er kommet lidt bag på os, at vi uden de store problemer kan køre op til 4 timer herude uden alt for mange slåskampe med ungerne og hinanden. Der er så meget forskelligt at kigge på undervejs, og i alle byer ligger der en ”Colmado” (en lille vejbutik der sælger kolde øl, sodavand, kiks og chips og spiller høj Batacha musik). Så et lille sukkerrush stop hist og her kan snildt underholde os på de lange stræk.

De lokale bor meget tæt på vejene herude, så når vi kører langs landevejene er det nemt at fornemme hvordan de bor. Masser af små farverige casitas (lokale huse bygget af palmetræ) og utallige colmados. Små private huse der serverer hjemmelavede madretter, såsom empanadas (indbagt kylling eller skinke/ost), kylling med ris og bønnesovs, Tostados (toast), Tostones (fritteret grønne bananer) og andre gode sager. Herudover sælges der friskt kokosvand og ananas alle vegne – og det smager skønt!

Vejen fra bjergene til Barahona området (Det Sydvestlige hjørne af DR) ændrede sig gevaldigt som vi kørte. Fra frodige bakker og grønt til nærmest ørken strækninger kun med kaktusser høje som huse. Løsgående kvæg på vejene og ikke en by i syne i laaaaang tid.

Vi havde booket 4 nætter på Casa del Mar Eco Lodge, som lå direkte til stranden. Super dejligt hotel og oplevelse og lå køreafstand til små surf områder. Så en del dagsture og så hjem til poolen og kolde drinks. Stranden Playa san Rafael tæt på hotellet rummede flere ”natural piscinas”, hvor der var opdæmmet små pools i floden der løb ned mod havet. Vi har set dem flere steder i de byer vi kører forbi og er helt klart et samlingspunkt for de lokale. Altid masser af børn, glade mennesker, kolde øl, rom og høj musik!

Ved Playa san Rafael var der omkring 10 pools skabt i forlængelse af hinanden, med masser af madboder langs med og omkring dem. Maden tilberedes i små skure af lokale damer og deres familie. Der findes ikke menukort, men man fortæller blot om man vil have kylling, gris eller fisk, og så kommer der store tallerkener til bordet.

Oftest spiser vi kylling, ris med bønnesovs og salat til. Det smager virkelig lækkert og koster ikke alverden.

Vi har nu rejst rundt i fire uger og har været her i snart 4 måneder, så vi er også blevet en del mere modige omkring valg af spisesteder. Maden fejler absolut ingenting, men tit ligner de fleste spisesteder små skure og som dansker er vi jo bare generelt ret ”bakterie forskrækkede”, så det kræver tit lidt mod at gå ind og bestille mad. De taler intet engelsk, så det er tegnsprog og spanske gloser der får vores mad på bordet.

Fra Barahona og hele vejen til det syd-vestlige hjørne kørte vi gennem ”det røde landskab”, Cabo Rojo. Rød støvet jord og svitsede træer i godt to timers kørsel. Vi havde booket Eco Glamping i 2 nætter. Camping direkte på stranden -dog havde vi booket VIP telt (forreste række med madrasser og sengelinned). Jeg var lige ved at give op halvvejs, da det sidste stykke var virkelig bumpet og stenet og virkede uden ende. Men der var virkelig langt tilbage og vi havde betalt for nætterne, så der var ikke så meget at gøre.

Da vi endelig kom frem, viste det sig at være det absolut fedeste sted længe!

Super tranquille stemning ramte os da vi ankom. Hyggelig bar bygget centralt om et kæmpe træ på stranden og teltene lå i rækker ud til vandet. Casitas bygget med borde og loungemøbler. Der var overraskende mange mennesker for det lå virkelig virkelig virkelig langt ude på bøhlandet, også selvom at det er afgangspunkt til at sejle til Bahia Aquilas, der beskrives som en af landets smukkeste og øde strande.

Bahia Aquillas og den 15 minutter lange sejltur derud, skuffede ikke. Vi delte båden (og udgiften) og vores spot på stranden med en sød Argentinsk familie. Efter at være blevet sejlet derud, badede vi og hyggede os i et par timer i det mest fantastiske rolige og klare vand vi nogensinde har set. Svømmede med rokker, fandt kæmpekonkylier, søstjener og blæksprutter.

”Eco Glamping del Mar” får helt sikkert alle mine stjerner. Virkelig en fed oplevelse at sove 2 meter fra krystalklart vand, tumle rundt i sandet, se solnedgange og fornemme det simple liv at bo på en strand -og kun have badetøj på 24 timer i døgnet!

Santo Domingo

Mountains…o´…Mountains (roadtrip del 1)